rowery

Każdy kierowca samochodowy wie, by przed dłuższą trasą sprawdzić poziom ciśnienia w oponach i wyrównać je, przygotowując auto do bezpiecznej jazdy. Choć w rowerze mamy do czynienia tylko z dwoma kołami, ciśnienie w oponach jest dla naszej wygody i bezpieczeństwa równie ważne. Zbyt słabo napompowane koła spowolnią jazdę, wymuszą cięższą pracę mięśni i choć w gorszym terenie zwiększą nieco przyczepność, na twardej szosie utrudnią swobodną jazdę. Miękkie koła mogą przyczynić się też do szybszego zużywania się opon i uszkodzić dętkę. Czy wiesz jednak jak pompować koła prawidłowo i na co zwrócić uwagę, sprawdzając ciśnienie w oponach rowerowych?

Ciśnienie w oponach rowerowych – złoty środek nie istnieje

Kwestię optymalnego ciśnienia powietrza w kołach rowerowych można od razu zdemontować jako mit, bo choć w poradnikach nie trudno znaleźć tabele z wartościami odpowiednimi dla zadanej wagi roweru czy rowerzysty, nie ma złotego środka który sprawdziłby się na każdej trasie, każdym rowerze, dla każdej osoby wybierającej jednoślad jako swój środek transportu. Zależność ta nie jest jednak całkowicie przypadkowa – odpowiednie dopasowanie ciśnienia w kołach rowerowych ma umożliwić dopasowanie ich do pokonywania określonego terenu i swobodnej, bezpiecznej jazdy w różnych warunkach. Zmienność wartości optymalnej jest tu więc konieczna. Na co jednak zwrócić uwagę? 

Sprawdź maksymalne i minimalne ciśnienie opony. Producent podaje je na bocznej ściance każdej wyprodukowanej opony, dając użytkownikowi pewien bezpieczny przedział korzystania ze sprzętu. Jeśli napompujesz koła zbyt mocno, ryzykujesz uszkodzenie opony, a sama jazda „na kamieniu”, czyli wyjątkowo twardym kole bywa mniej wygodna, słabo amortyzowana i ryzykowna ze względu na niską przyczepność koła do podłoża. Jednocześnie jednak nie warto pompować koła poniżej minimalnej zalecanej wartości. Przez słabe ciśnienie koło będzie zwalniać, stawiać większy opór podczas jazdy, a przez dociśnięcie do podłoża istnieje wysokie ryzyko uszkodzenia opony i dętki, a często także obręczy.

opona roweru

Warto zauważyć, że zalecane przez producentów wartości ciśnienia na oponach zmieniają się zależnie od szerokości opony i jej przystosowania do danego stylu jazdy. W rowerach szosowych, z wąską oponą, wartości maksymalne są często znacznie wyższe niż dla opon szerokich stosowanych w rowerach MTB. Jeśli sprawdzisz zalecenia producenta, możesz przejść do kroku następnego: 

Dopasuj ciśnienie opony do stylu jazdy i roweru. Niższe ciśnienie w oponie lepiej radzi sobie z amortyzowaniem wstrząsów i nierówności trasy, zapewniając lepszą przyczepność do podłoża. Jeśli jednak na co dzień jeździsz po szosie lub innej, dobrze przygotowanej trasie, wyższe ciśnienie w oponie zapewni niższe opory toczenia i większą dynamikę jazdy. Zwykle zarówno w rowerach szosowych, miejskich i trekkingowych, jak i crossowych czy górskich stosuje się niższe ciśnienie, w granicach wartości minimalnych lub środkowych, a koła dopompowuje się jeśli użytkownik roweru jest cięższy, porusza się z obciążeniem lub jeździ na rowerze elektrycznym, którego sama konstrukcja stanowi dla kół spore obciążenie. 

Zapoznaj się z poradnikami po parametrach ciśnienia w oponach rowerowych. Bikester.pl przygotował wyczerpujące kompendium wiedzy na temat dobierania odpowiedniego ciśnienia w oponach rowerowych, odpowiadając na podstawowe pytania użytkowników, opisując często popełniane błędy i przedstawiając tabele ułatwiające znalezienie wartości ciśnienia dopasowanej do Twojego roweru.

sprawdzanie ciśnienia w oponie

Dlaczego warto korzystać z tego typu wskazówek? Przede wszystkim z uwagi na to, że przygotowują je doświadczeni zawodnicy, często przy wsparciu producentów i ekspertów doskonale znających zachowanie opon i rowerów przy konkretnych parametrach ciśnienia w kole. Obok zasięgnięcia porady indywidualnej u doświadczonego sprzedawcy lub w serwisie, solidnie przygotowane poradniki są zdecydowanie najbardziej wartościowym źródłem informacji nie tylko dla amatorów, ale i doświadczonych zawodników. 

Kiedy kontrolować ciśnienie powietrza w oponach rowerowych? 

Znasz już optymalne parametry ciśnienia w kołach dla swojego roweru, potrafisz dopasować je do swojego stylu jazdy i wiesz, na jakie objawy zwracać uwagę odgadując, czy ciśnienie jest za wysokie lub za niskie. Kiedy i jak warto sprawdzać faktyczną wartość ciśnienia w oponach? Producenci i eksperci zalecają robić to przed każdą jazdą – dętki mogą tracić powietrze nawet wtedy, gdy rower stoi zimą w garażu lub czeka na lepszą pogodę. Jeśli korzystasz z jednośladu na co dzień, szybkie sprawdzenie przez naciśnięcie na rower ciężarem ciała i obserwowanie zachowania kół wystarczy. Raz na jakiś czas warto postawić jednak na dokładniejsze sprawdzenie z pomocą manometru cyfrowego, często dołączanego do pompek rowerowych lub dostępnego na każdej stacji benzynowej. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here