Cross i enduro

W mowie potocznej bardzo często używa się pojęć cross i enduro jako synonimów. Chociaż obydwa style jazdy offroadowej i maszyny do nich przeznaczone są do siebie podobne, to jednak istnieje między nimi wiele różnic. Co łączy jazdę motocrossem i motocyklem typu enduro, a co je dzieli? Wyjaśniamy.

Styl offroadowy może mieć różne oblicza, także podczas prowadzenia motocykla. Dla kierowców interesujących się tym zagadnieniem przygotowaliśmy kompleksowy poradnik. Podpowiadamy w nim, który pojazd sprawdzi się dla nich lepiej – cross czy enduro. Pamiętaj, że obydwa motocykle wymagają od kierowcy pełnego zabezpieczenia. Kask cross czy buty cross to obowiązek, nie tylko w trakcie przemierzania kolejnych kilometrów po bezdrożach, ale także w czasie jazdy po drogach publicznych.

Czym jest cross i jaka jest jego charakterystyka?

Cross (znany też jako motocross) to motocykl o przeznaczeniu typowo terenowym. Nie ma on homologacji i pod żadnym względem nie jest dopuszczony do ruchu ulicznego. Profesjonalny motocykl typu cross nawet nie byłby wygodnym rozwiązaniem podczas poruszania się po szosach, gdyż ma mało elastyczne zawieszenie. To jednak nie wszystko.

Motocykl crossowy nie posiada miejsca na tablicę rejestracyjną. Nie ma też oświetlenia, w tym kierunkowskazów czy świateł stop – zdarzają się jednak przypadki, że wyposażony jest w światła czołowe, jeżeli np. przeznaczony jest do startów w offroadowych zawodach po zmroku. Do zakupu motocykla cross nie otrzymasz też żadnego dowodu rejestracyjnego.

Cross często nie ma także tłumika, a jego rama jest otwarta. Dlaczego? Wszystko ze względu na wagę pojazdu. Każdy kilogram ma znaczenie na treningach czy zawodach i może zdecydować o czasie przejazdu. Brak dodatkowego osprzętu mocno ogranicza masę i przekłada się na lepsze rezultaty.

Do jazdy po bezdrożach motocyklem typu cross wykorzystuje się specjalną ochronę głowy. Tutaj idealnie sprawdzi się między innymi kask Fox (dostępny w wielu wariantach) albo kask na crossa Airoh. Egzemplarze tych marek posiadają wzmocnioną skorupę, skutecznie amortyzujące wstrząsy wnętrze oraz dobrze profilowany daszek. Pamiętaj, że od każdego fana crossów wymaga się też użycia zbroi motocyklowych, ochraniaczy na nogi oraz dedykowanego obuwia.

Enduro – dla kogo to najlepsze rozwiązanie?

Skoro cross przeznaczony jest głównie do jazdy w terenie i wiąże się z przemierzaniem bezdroży, to czym tak naprawdę jest enduro? To połączenie motocykli ulicznych i offroadowych. W przeciwieństwie do motocrossów te jednoślady posiadają pełne oświetlenie (wraz z kierunkowskazami, światłami STOP czy lampami z przodu), miejsce na tablicę rejestracyjną i są dopuszczone do ruchu ulicznego. Ich tłumiki są odpowiednio wyciszone, a silnik zabudowany w taki sposób, aby nie przeszkadzać innym kierowcom.

Mimo to, motocykle enduro też nadają się do jazdy w terenie. Mają one opony z grubym bieżnikiem, umożliwiające szybkie poruszanie się po nawierzchni błotnej, ziemnej czy piaskowej. Bez problemu pokonują bezdroża, radząc sobie z wymagającymi zjazdami czy wzniesieniami.

Enduro przypomina trochę wyglądem klasyczne crossy. Idealnie wpisuje się też w panującą modę. Wystarczy odpowiednia bluza Fox, dedykowane buty oraz kask na crossa i już możesz poczuć się jak prawdziwy zawodnik motocrossu – bez konieczności kupowania maszyny, której nie użyjesz na publicznych drogach.

Co łączy cross i enduro, a co je różni?

Jak już wspominaliśmy, cross i enduro to motocykle nadające się przede wszystkim do offroadu. Obydwa pojazdy potrafią przejechać drogę szutrową czy leśną, sprawdzą się także w czasie zawodów organizowanych na dedykowanych torach. Mają szerokie opony z dużym bieżnikiem, mocny silnik, wzmocnioną ramę umożliwiającą pokonywanie sporych nierówności, a także specjalnie profilowaną kierownicę. Na pierwszy rzut oka trudno jest odróżnić pojazdy od siebie.

Jednak różnice w jeździe są dość dobrze zauważalne dla bardziej doświadczonych motocyklistów. Jazda cross zapewnia większą płynność podczas pokonywania trudnych tras. Motocykl ten lepiej się prowadzi i zapewnia większą moc. Z kolei enduro jest bardziej uniwersalne i jeżeli chcesz jednocześnie jeździć rekreacyjnie po dedykowanych torach i ulicy – będzie lepszym rozwiązaniem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here