Jajka a odchudzanie

Powstało już naprawdę wiele mitów na temat jedzenia jajek. Niegdyś sami lekarze próbowali wmówić ludziom, że wolno jest im spożywać maksymalnie cztery takie jajka tygodniowo, a społeczeństwo tak szybko dało w to wiarę, że twierdzenie to zostało uznane za w stu procentach prawdziwe. Oczywiście trochę się to wszystko zmieniło, ale wciąż jednak przeciętna osoba uznałaby za niezdrowe jedzenie dwóch czy trzech jajek dziennie. Nawet ludzie przechodzący na diety odchudzające próbują wystrzegać się tego źródła białka. Wiedzą, że jest ono wartościowe, ale jednocześnie boją się ukrytych w nim nasyconych kwasów tłuszczowych oraz wysokiej dawki cholesterolu, który według teoretycznych założeń ma błyskawicznie przedostawać się do krwi, wywołując ostatecznie choroby serca, miażdżycę i inne problemy zdrowotne. Jajka są jednocześnie jednymi z ulubionych produktów spożywczych sportowców. Kulturyści pracujący nad swoimi sylwetkami na siłowniach i w klubach fitness potrafią jeść je na śniadanie, obiad i kolację, zmieniając po prostu ich formę – przygotowując z rana omlety i jajecznice, a potem racząc się jajkami gotowanymi bądź sadzonymi. Jajka a odchudzanie mają natomiast ogromną wartość i potrafią w znaczącym stopniu ułatwić drogę zrzucania zbędnych kilogramów. Warto zatem przekonać się do ich jedzenia i obalić ten mit, jakoby były one specjalnie szkodliwe dla zdrowia. Na pewno nikomu nie zaszkodzą one bardziej niż hamburgery, pizze, gazowane słodkie napoje bądź sztuczne sklepowe słodycze.

Dlaczego zatem warto jeść jajka na diecie? Po pierwsze według większości podręczników (nawet tych specjalistycznych) dotyczących zasad zdrowego odżywiania są one perfekcyjnym, idealnym wręcz źródłem białka. Ten makroskładnik występuje również w wielu innych wyrobach. Można go czerpać z mięsa (głównie drobiu), artykułów nabiałowych (mleka, serów, masła i jogurtów), roślin strączkowych czy nawet sztucznych odżywek białkowych. Niby każdy z tych wymienionych produktów zawiera dokładnie to samo białko, a jednak największe jego ilości kryją się właśnie w jajkach. Są to o tyle świetne artykuły, że wykazują się również najlepszym rozkładem występujących w nich aminokwasów. Mają one idealny stosunek, dzięki czemu są błyskawicznie wchłaniane przez organizm i równie szybko przetwarzane w energię lub wykorzystywane do rozbudowywania masy mięśniowej. Ludzki organizm jest w stanie idealnie zużytkować białko pochodzące z jajek, podczas gdy to znajdujące się w roślinach strączkowych, będące bazą diety weganów i wegetarianów, nie jest w całości wchłanialne, dlatego niektóre pochodzące z niego kalorie przetwarzane są w samą tkankę tłuszczową. Taki efekt na diecie na pewno nikomu nie jest potrzebny. Lepiej zatem stworzyć swoje główne źródło białka właśnie z jajek.

Jajka a odchudzanie – te jedne z najbardziej podstawowych produktów spożywczych swój odchudzający potencjał zawdzięczają właśnie białku. W dietach mających na celu redukowanie masy ciała to ten makroskładnik odgrywa najważniejszą rolę. Nie jest on bowiem w całości pochłaniany przez organizm. Kilkadziesiąt procent kalorii pochodzących z białka zostanie usunięta samoistnie z organizmu, nie będąc w stanie przetworzyć się w tkankę tłuszczową. Mówiąc bardziej kolokwialnie – białka można zjeść trochę więcej, a i tak nie przytyć. To świetna propozycja dla osób, które swojej walki z nadwagą nie są w stanie doprowadzić do końca głównie ze względu na swój nieposkromiony apetyt. Potrafi być on tak silny, zwłaszcza jeśli człowiek przyzwyczaił się do opychania się fast-foodami i słodyczami, że odzywa się niemalże na każdym kroku, nawet na chwilę po zjedzeniu większego posiłku. Białko zaspokaja go natomiast na dłużej niż tłuszcz czy węglowodany. Bazujące na nim śniadania bardzo delikatnie podnoszą poziom glukozy we krwi, zapobiegając nagłym i poważnym skokom cukru, przez które człowiek bardzo szybko ponownie ma ochotę na coś do zjedzenia. Jedząc częściej jajka, można czuć się po prostu bardziej najedzonym. A wtedy utrata wagi jest tylko kwestią czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *